خطای پارالکس

خطای پارالکس

بخاطر وجود دو سیستم موازی در امر منظره یابی و تصویربرداری، و عدم انطباق این دو سیستم، خطایی در انطباق تصویر منظره یاب و فیلم وجود دارد که به آن خطای پارالکس گفته میشود که اختلاف بین تصویر ثبت شده بر روی فیلم و آن چیزی است که درون چشمی دوریین مشاهده می شود.این خطا در دوربین های اتوماتیک و اصولا دوربینهایی که دارای دو لنز متفاوت هستند بوجود می آید. 

خطای پارالکس

بخاطر وجود دو سیستم موازی در امر منظره یابی و تصویربرداری، و عدم انطباق این دو سیستم، خطایی در انطباق تصویر منظره یاب و فیلم وجود دارد که به آن خطای پارالکس گفته میشود که اختلاف بین تصویر ثبت شده بر روی فیلم و آن چیزی است که درون چشمی دوریین مشاهده می شود.این خطا در دوربین های اتوماتیک و اصولا دوربینهایی که دارای دو لنز متفاوت هستند بوجود می آید.

همه‌چيز درباره منظره‌ یاب و مانیتور LCD دوربين عكاسي

انواع مختلف منظره‌یاب و نمایشگر LCD در دوربین‌های عکاسی دیجیتال متفاوت بوده و عبارتند از:
منظره‌یاب اپتیکال: این نوع منظره‌یاب از یک سیستم ساده اپتیکی که همگام با لنز دوربين عمل زوم را انجام داده و مسیر نوری آن موازی با لنز دوربین مي‌باشد‌، تشکیل شده است‌.

 
 

این منظره‌یاب‌ها کوچک بوده و مشکل عمده آنها دقت کادر است‌. از آنجایی که مکان این منظره‌یاب‌ها در بالای دوربین مي‌باشد (گاهی با کمي ‌انحراف افقی ) آنچه که در منظره‌یاب مي‌بینید با آنچه از طریق لنز بر روی حسگر دوربین تابانده مي‌شود‌، متفاوت است‌. این اختلاف دید را «خطای منظر» یا «خطای پارالکس» مي‌نامند‌. خطای پارالکس در فواصل کمتر سوژه‌، مشهودتر است‌. در بسیاری از موارد‌، منظره‌یاب‌های اپتیکال فقط درصدی (80 تا 90 درصد) از کل تصویر را نشان مي‌دهند‌. بنابراین، برای کادربندی دقیق‌تر استفاده از مانیتور دوربین توصیه مي‌شود‌.
مانیتور LCD : مانیتور دوربین‌های دیجیتال به‌صورت بلافاصله (RealTime) آنچه را توسط لنز بر روی حسگر دوربین تابانده مي‌شود‌، بدون خطای پارالکس نمایش مي‌دهد‌. این عمل را مشاهده از طریق لنز یا TTL مي‌نامند‌. توجه داشته باشید استفاده از مانیتور باعث کاهش عمر باتری شده و ممکن است نتوانید تحت نور شدید به‌خوبی کادر بندی كنید‌. در اکثر دوربین‌های دیجیتال SLR از مانیتور فقط برای مشاهده عکس گرفته شده استفاده مي‌شود مگر مدل‌هایی که قابلیت Live View داشته باشند.
منظره‌یاب اپتیکال در دوربین‌های SLR‌: منظره‌یاب اپتیکال دوربین‌های SLR آنچه را که لنز بر حسگر مي‌تاباند بدون خطای پارالکس از طریق سیستم آینه و منشور به چشم شما مي‌رساند‌. با فشار دادن دکمه شاتر‌، آینه بالا رفته و نور بر حسگر تابانده مي‌شود‌. منظره‌یاب‌های اپتیکال به‌طور معمول دارای یک صفحه نمایش LCDدر پایین خود بوده که اطلاعات عکسبرداری مثل نوردهی‌، فوکوس و‌.‌.‌. را نشان مي‌دهد‌. اگر از عینک طبی هنگام عکسبرداری استفاده مي‌کنید وجود دکمه تصحیح دیوپتر را در کنار منظره‌یاب بررسی کنید‌.
منظره‌یاب‌های الکترونیک(EVF ): منظره‌یاب‌های الکترونیک همانند مانیتور عمل کرده و به‌صورت بلادرنگ تصویر نهایی را نشان مي‌دهند‌. این منظره‌یاب‌ها در حقیقت یک مانیتور کوچک بوده که به شما امکان مي‌دهد تحت نور شدید نیز به‌راحتی کادربندی كنید‌. این منظره‌یاب‌ها دارای خطای پارالکس نیستند‌.

منظره یاب(Viewfinder)

منظره یاب های نوری  دوربین های دیجیتال کامپکت  که مجهز به سیستم اپتیکی ساده ای هستند می توانند در همان لحظه که زوم مورد نظر توسط لنز صورت گرفت آن را نمایش داده و همچنین شامل الگویی اپتیکی ای می باشند که به صورت موازی مشابه لنز اصلی دوربین عمل خواهد کرد.این گونه منظره یاب ها دارای اندازه کوچکی هستند که بزرگترین مشکل آنها  قاب بندی نادرست می باشد.زمانی که منظره یاب در قسمت بالای لنز قرار گیرد، آنچه که شما از طریق منظره یاب مشاهده می کنید با آنچه لنز بر روی سنسور منعکس می کند متفاوت خواهد بود.این پدیده که  "خطای پارالکس " نام دارد، غالبا در فاصله های کم نسبت به سوژه قابل تشخیص خواهد بود.در بسیاری از مواقع منظره یاب نوری امکان مشاهده 80 تا 90 درصد از آنچه بر روی سنسور منعکس می شود را به کاربر می دهد.به منظور کادربندی صحیح استفاده از LCD  پیشنهاد می شود.به کاربرانی که از عینک های طبی استفاده می کنند توصیه می شود در صورت مجهز بودن دوربین به دیوپتر به منظور دستیابی به وضوح دقیق از این قابلیت استفاده کنند.

نمایشگر های LCD در دوربین های دیجیتال کامپکت : 

نمایشگر های دوربین های کامپکت دیجیتال دارای قابلیت نمایش تصویر در همان لحظه که  تصویر توسط لنز بر روی سنسور  منعکس می شود بوده و به این ترتیب پدیده خطای پارالکس  رخ نخواهد داد.به این نوع مشاهده (Throught-The-Lens ) یا همان TTLگفته می شود.استفاده زیاد از  LCD جهت کادربندی تصویر عمر باتری را کوتاه کرده و همچنین در محیط هایی با نور شدید کار را برای شما مشکل خواهد کرد، در چنین شرایطی شما می توانید از منظره یاب اپتیکی دوربین استفاده کنید.در بسیاری از انواع دوربین های دیجیتال تنها می توان از  LCD  جهت باز بینی تصاویر استفاده کرد و به امکان دستررسی به قابلیت "Live View" وجود نخواهد داشت.

 

منظره یاب اپتیکی در دوربین های دیجیتال SLR : 

منظره یاب اپتیکی دوربین های دیجیتال SLR   عینا همان تصویری را که از طریق لنز به واسطه یک آینه و منشور  بر روی سنسور منعکس می شود را بدون هیچگونه خطای پارالکسی نمایش می دهد . زمانی که شما دکمه شاتر را فشار می دهید آینه بالا رفته بنابر این سنسور از طریق لنز در معرض نور قرار می گیرد.به دلیل محدودیت های سنسور در دوربین های SLR کاربر می تواند عکسها را پس از ثبت شدن از طریق LCD بازبینی کند  در واقع در اکثر دوربین های دیجیتال کاربر به قابلیت "Live View" دستررسی نخواهد داشت.

 

منظره یاب اپتیکی در دوربین های دیجیتال Compact

نحوه کار یک منظره یاب اپتیکی مشابه است با کارایی LCD در دوربین های کامپکت دیجیتال که قابلیت نمایش هرآنچه که توسط لنز  بر روی سنسور منعکس می شود را در لحظه دارد

 


طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top